Přejít na menu Přejít na obsah

Eluveitie – Origins: další díl Keltské mytologie


Se švýcarskou folk-metalovou kapelou Eluveitie jsem poprvé přišel do kontaktu prostřednictvím alba Evocation I: The Arcane Dominion z roku 2009, a udělal jsem asi nejlépe, jak jsem mohl. Album je totiž jako jediné obsahuje převážně instrumentální skladby s keltskou tématikou. Kombinaci kytar, píšťal, hry na dudy a dalších folkových prvků, jsem si okamžitě zamiloval a postupně jsem se seznámil i s ostatními počiny této kapely, které jsou mnohem tvrdší než právě album Evocation. A letos v srpnu vydané album Origins se drží původních kořenů.

Zatím co folk-metalové kapely ze Skandinávie se drží především své vlastní mytologie a opěvují Thóra s Ódinem, Eluveitei se rozhodli zaměřit se na něco, co je jim bližší. Keltská tématika, hudební motivy, to všechno provází celou jejich tvorbu, přičemž v Origins místy ještě přitvrzují. Album začíná mluveným Intrem, na které v průběhu alba vypravěč ještě několikrát naváže. První plnohodnotná skladba The Nameless vás prvních pár vteřin nechá v melodickém klidu, ale pak okamžitě nastupují bicí, kytary, tvrdé riffy a chraplák frontmana Chrigel Glanzmanna, který má na svědomí texty ke všem šestnácti novým skladbám a také většinu hudby z nového alba.

Největší změna nastává po intermezzu s názvem Nothing. Skladba The Call of the Mountains, ke které kapela zveřejnila i videoklip, nabízí nejen ženský vokál, ale je nezvykle popová a hudební kritici napříč internetem se shodují na tom, že tento kus musel být psán pro koncerty jako takové nenáročné zpestření s podbízivou průvodní melodií. Jedno se tomu upřít nedá, příroda v klipu je opravdu krásná. Je to jiné, je to nečekané a opravdu nebezpečně chytlavé.

Album dál pokračuje už v tradičním duchu a nejvíc rozhodně potěší skladba King, která vyšla už na začátku léta jako singl, ke kterému brzo přibyl i videoklip. Můžete tak vidět kapelu v celé její kráse, s houslemi i niněrou, nástrojem, o kterém jsou první zmínky už v desátém století, přičemž v dnešní době tento nástroj většinou můžete najít hlavně v muzeích. King je nefalšovanou ukázkou toho, co dělá Eluveitie nadprůměrnou folk-metalovou kapelou. Day of the Strife pak patří rozhodně mezi ty nejlepší z jinak kvalitního alba. Na samý závěr se pak kapela loučí symbolickým Carry the Torch přecházející už v pouze v outro s názvem Eternity a hlasem vypravěče. Necelá hodina folk - metalové klasiky je tak u konce.

O vysokých kvalitách alba, a také o dobře odvedené práci, se mohla přesvědčit i sama kapela, protože album Origins se jako první od Eluveitie stalo číslem jedna v domácí Švýcarské hitparádě. Letos také kapela vyrazila na turné k novému albu doprovázená dvojicí Arkona a Skalmöld. Pokud jste z nějakého důvodu nechtěli, nebo nemohli, navštívit vystoupení, která měla švýcarská kapela na letošních Masters of Rock, nevěště hlavu. V rámci turné totiž výše zmíněná trojice v čele s Eluveitie navštíví na konci listopadu Prahu.

Sečteno a podtrženo. I přes to, že část fanoušků, včetně autora, doufala spíš v pokračování instrumentálního alba Evocation, dostalo se všem kvalitního folk-metalu, který rozhodně neurazí a velice dobře se poslouchá a pro milovníky tradičních hudebních nástrojů je to pastva nejen pro uši.

Hodnocení: 80%

Eluveitie – King

Eluveitie – Carnutian Forest (z alba Evocation)

Zpět na články »

Nejnovější komentáře

Pro přidání komenáře se musíte nejprve přihlásit nebo registrovat.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace