Ochrannou známku na název mám já. A sejdeme se u soudu...

Znáte to... Dá se dohromady parta bláznů do muziky, postupně se sehrají, jsou lepší a lepší, přijdou první úspěchy, pak celorepublikový či dokonce celosvětový průlom...a pak... Vzájemně se žalují či dokonce na sebe navzájem podávají trestní oznámení. Čím to je, že se z původně nejlepších přátel někdy stávají nesmiřitelní protivníci? A co se musí stát, aby jeden či více členů kapely prohlásili – už nemůžu dál, končím, ale beru si s sebou jméno? Sejdeme se u soudu – to je okřídlená věta, která nejednou zazněla z úst toho či onoho muzikanta. A nezřídka to pak skutečně dopadlo tak, že chumel pokroucených mezilidských vztahů musel rozplést až soud.
Support Lesbiens
Z našich luhů a hájů si ještě velmi dobře pamatujeme na jeden takový případ. Před pár lety se prohloubily spory mezi členy kapely Support Lesbiens. Jeden ze zakládajících členů, kytarista Hynek Toman, si v předtuše něčeho neblahého nechal přepsat název kapely na své jméno místo společného vlastnictví s dalším zakládajícím členem, zpěvákem Kryštofem Michalem. Ten následně z kapely odešel a založil si kapelu novou s názvem Portless (funguje dodnes). K němu se přidali ostatní, což znamenalo faktický konec staré sestavy Support Lesbiens. Hynek Toman z ní zbyl vlastně sám, ale dodnes pokračuje pod původním názvem s novými muzikanty. Jednou ze zajímavostí je např. jejich vystoupení v roli předskokanů pražského koncertu Bon Jovi v roce 2013.
Kryštofu Michalovi se však Tomanovo rozhodnutí zaregistrovat si ochrannou známku na název Support Lesbiens nezamlouvalo, a tak se oba pánové skutečně sešli u soudu. Kryštof Michal žádal, aby soud zakázal Hynku Tomanovi název používat, soud však jeho požadavek zamítl.
Citron
Teprve před několika málo měsíci došlo k rozkolu v legendární ostravské metalové kapele Citron. Mezilidské vztahy v kapele směřovaly stále k horšímu, až se rozhodl odejít baskytarista Václav Vlasák. V té době měl na sebe již déle zaregistrovaný název kapely bubeník a kapelník v jedné osobě Radim Pařízek. Na Vlasákovu stranu se následně přidali i ostatní tři hudebníci – kytarista Jaroslav Bartoň, zpěvák Fany Michalík a kytarista Jiří Šperl. Není známo, že by se doteď z nějakého důvodu sešli u soudu, události jsou to ovšem bezesporu neméně smutné.
Na důvodech rozpadu se obě strany neshodují. Výsledek je ale takový, že Pařízek dále pokračuje pod názvem Citron s navrátivším se zpěvákem Láďou Křížkem a novými muzikanty – vydali EP Rebelie rebelů a připravili turné. Zbylí čtyři se spojili s bubeníkem Lukášem Pavlíkem a začali působit pod názvem Limetal. V listopadu 2015 představili nový singl Na tenkém ledě.
Maxim Turbulenc
Právní cestou však chce řešit svou situaci vůči své dnes již bývalé kapele Pavel Vohnout alias Kyklop, někdejší člen Maxim Turbulenc. Z kapely byl vyhozen svými spoluhráči; ti toto své rozhodnutí odůvodnili jeho vedlejšími projekty, během kterých dle jejich vyjádření používal písničky Maxim Turbulenc, poškozoval tak podle jejich mínění dobré jméno kapely.
Vohnout si to však nedá líbit: chce se soudit, pokud kapela – do budoucna doplněná o nového člena – bude používat hudební základy, ve kterých je jeho zpěv (to však kapela údajně neplánuje), a také o ušlý zisk, který si nárokuje vzhledem k tomu, že mu prý nebylo umožněno „dojet“ čtyřicet nasmlouvaných vystoupení s kapelou. Ostatní ale argumentují tím, že vystoupení byla nasmlouvána na kapelu, na její jméno chráněné ochrannou známkou, jejímž vlastníkem je Daniel Vali (zároveň manager kapely), nikoli přímo na jméno Pavel Vohnout. Nu, toto bude nejspíš ještě zajímavé...
zakázanÝovoce
Nejnověji proběhla českým internetem zpráva o problémech v kapele zakázanÝovoce. Proti sobě stojí dva tábory: kytarista Láska, zpěvák Pišto a bubeník Franc obvinili baskytaristu Yarise, že si bez jejich vědomí zaregistroval na sebe název kapely, odstavil komunikační kanály kapely a odcizil část vybavení zkušebny. Yaris argumentuje, že ochrannou známku si zaregistroval z důvodu, aby nebyl vyhozen z kapely, kterou spoluzakládal – právě to dle jeho slov plánovali zmínění tři – a zmíněné věci pouze přenesl do kapelní dodávky stojící vedle zkušebny, do vyřešení dané záležitosti. Za ním stojí bývalý kytarista Mejdlo, kterému – dle jeho slov – nebyl po pauze umožněn návrat do skupiny, ač se na tom předtím domluvili, a manager kapely. Věta o žalobě, trestním oznámení či soudu zde padla již též...nelze tedy vůbec vyloučit, že se tak v budoucnu skutečně stane.
Více k situaci kolem kapely zakázanÝovoce
Guns'N'Roses
Ale i za oceánem potkávají kapely problémy podobného ražení, a to i ty nejslavnější: V polovině 90. let kulminovaly spory mezi Slashem na jedné straně, a Axlem Rosem a jeho kumpánem Paulem Tobiasem na straně druhé. Slashovi ruply nervy a natrvalo opustil skupinu. Postupně ho ale následovali další, krom toho byl vyhozen bubeník Matt Sorum (opět po sporu s Axlem). Axl Rose tak zůstal ve skupině jako jediný z originální zakládající sestavy, vlastnictví ochranné známky na název Guns'N'Roses ho ovšem opravňovalo najmout si nové muzikanty a pokračovat.
Tak také učinil, dodnes koncertují a dokonce vyšlo dlouho očekávané album Chinese Democracy (2006), na kterém pracovali rekordních deset let a fanoušci se sázeli, zda vyjde, či ne. Slash si mezitím založil několik kapel (Slash's Snakepit, Velvet Revolver), než se propracoval ke svému současnému projektu se zpěvákem Mylesem Kennedym a partou muzikantů nazývanou The Conspirators.
O deset let později je opět jiná situace. Axlovi se sestava Guns'N'Roses poněkud rozpadá, v roce 2015 své posty opustili dva kytaristé, Ron „Bumblefoot“ Thal a DJ Ashba. Slash prohlašuje do médií, že vztahy s Axlem jsou nyní mnohem lepší než před lety, kdy spolu pánové vůbec odmítali promluvit, či si přes média posílali „dost málo přívětivé“ vzkazy. Od Vánoc 2015 se hovoří o spojení těchto dvou a basáka Duffa McKagana (podle posledních zpráv má být sestava včetně Matta Soruma) s některými členy současných Guns'N'Roses pro vystoupení na festivalu Coachella v USA, vzduchem lítají zvěsti o budoucím americkém či dokonce světovém turné...
Co říci závěrem? Ať už jsou důvody rozpadu kapel jakékoli, ten, kdo na tom nejvíce tratí, jsou vždy fanoušci. V mnohých případech lze namítnout, proč by na tom měli tratit fanoušci, když vzniknou dvě nové kapely, a obě produkují kvalitní hudbu... Tomuto pohledu nelze upřít kus pravdy, zároveň se však každým rozpadem vytrácí ten duch, který lidi ke kapele přivedl; odchází něco jedinečného, čemu dala vzniknout nikoli bezchybná nástrojová hra či technicky dokonalý zpěv, ale právě ta chemie mezilidských vztahů v té či oné kapele, osobnostní složení dané muzikantské party a její společná historie, která se pak stává součástí životní historie každého fanouška. A to je právě to, co se po rozpadu už nedá vrátit zpátky, i kdyby byla produkce „nástupnických“ kapel sebekvalitnější. Tím spíš, když konce jsou často hořké o to víc, že se řeší u soudu.
Nejnovější komentáře
Pro přidání komenáře se musíte nejprve přihlásit nebo registrovat.