Report: Iron Maiden - Maiden England, Synot Tip Aréna, 29.7.2013
oslední červencové pondělí se neslo ve znamení lijáku a heavymetalu. A oboje bylo grandiózní.
Málokomu musím představovat britskou stálici na poli metalu Iron Maiden. Tato kapela, která úspěšně brázdí svět již skoro 40 let je jedním ze symbolů NWOBHM – New Wave of British Heavy Metal, a troufnu si tvrdit, že je z této éry tím nejlepším. Již svým prvním albem v roce 1980 (ještě s původním zpěvákem DiAnnem) nasadili laťku poměrně vysoko, a to co se týče instrumentálních výkonů, textů i kompozice. A s velkým potěšením musím potvrdit, že ačkoli jsou někteří členové již ve věku ne úplně jinošském, tak na to mají a umí to ukázat.
Koncert se odehrál na stadioně pražské Slávie, kde se ten večer sešlo cca 25000 lidí. Nejenom, ale i díky tomuto, byla atmosféra neopakovatelná.
Předkapelou byli britští Voodoo Six, kteří představili několik skladeb lehce tvrdšího ražení, ale jinak přímočaré a líbivé. Hráli vyrovnaně, celkem přibližně 45 minut. S touhle volbou Maiden určitě vedle nešlápli, ale na tour s Dream Theater to nedosáhlo.
Předtím, než ale začnu popisovat hudební výkony, tak bych rád věnoval pár slov počasí. Ten den bylo převážně dusno, a předpovědi večerních bouří byly víceméně každému známy – skutečnost ale překvapila všechny do jediného. Už během Voodoo Six začalo lehce poprchávat, ale co se strhlo během čekání na Maiden se dá popsat jenom těžko. Z nebe přišlo peklo. Během několika minut byl dav promočen až na kost, a i když intenzita lijáku místy slábla, tak vydržel přechodně až do celého konce koncertu v 22 hodin.
Po konci Voodoo Six a když se déšť trochu uklidnil, začala četa bedňáků uklízet vodu z pódia, aby zajistila bezpečnost a plnohodnotný stav pro „mejdny“. Po několika desítkách minut se ozvaly tóny intra k songu Doctor, Doctor od UFO, a davem projela energie několika desítek tisíc voltů. Nejen skalní fanoušci znají, že tenhle song uvádí samotný začátek Iron Maiden, a proto se strhl řev, mávání rukou, poskakování, pískot a jinak všeobecný bordel. Po „doktorovi“ nás ještě chvíli šponovali klasickým barokním intrem s šílícími světly a scenériemi ne nepodobnými obalu alba Seventh Son Of A Seventh Son, které se promítaly na dvou obrazovkách po bocích pódia.
Následně přišel začátek Moonchild slovy „Seven deadly sins“, a po tomhle úvodu, v místě, kde kytary gradují nejvíce, vyskočili na pódium samotní mistři. Všichni v neuvěřitelné formě a s energií, která by se jim dala lehce závidět. Prvních několik písní sice pokulhávala kvalita zvuku, obzvlášť, co se vokálů a kytar týče, ale brzy to bylo dáno do pořádku. Celý setlist se točil kolem alba Seventh Son a éry osmdesátých let, i když kapela přidala pár třešniček i z dob jiných. Nejsilnějšími momenty však byly písně Afraid To Shoot Strangers, Phantom of the Opera, a samotná titulní Seventh Son – při těhle epických peckách byla atmosféra tak elektrizující, že lidé nevěděli, jestli blesky lítají z oblohy, nebo z lidí.
Celkově bych setlist zhodnotil jako téměř perfektní, ale téměř - to jen protože jsou Maiden naprostá srdcovka a vždycky bych změnu nebo dvě provedl. Po palbě dalších pecek jako třeba The Prisoner, Run To The Hills, The Clairvoyant a dalších klasik, Maiden zakončili hlavní část koncertu už klasickou párty písní „Iron Maiden“ a po chvilce přišly i přídavky v podobě Aces High, The Evil That Men Do a představování kapely na závěr v podobě Running Free. A jako tradičně na úplný konec Monty Pythonské „Always Look On A Bright Side Of Life“. Během písní se několikrát zjevil Eddie v nejrůznějších reinkarnacích – za pódiem, z boku, nebo dokonce chodící mezi hudebníky.
Výkon Bruce Dickinsona byl zpočátku lehce rozehřívací, ale po dvou třech písních se rozječel naplno a stříhal si i některé náročné části s překvapivou přesností. Vzhledem k jeho věku obrovský respekt a úcta. Jediné, co bylo občas slyšet více, než Bruce, byl mohutný jekot publika. Mezi songy diváky bavil hláškami o šamponu k té sprše, co jsme dostali, ale celkově se tentokrát delších průpovídek zdržel kvůli pozdějšímu začátku – za což se také v první části omluvil. Dvaadvacátá hodina se prostě dodržet musela. Kousek songu Phantom … sice popletl, ale diváci, kteří znali text jistě lépe, to vzali spíše s humorem.
Kytarové trio bych popsal jako standardně kvalitní, velmi mě potěšilo synchronizované sólo Janicka a Adriana v The Evil That Man Do – podobně, jak to mají ve zvyku během písně The Trooper. U Nicka byla slyšet kupa improvizace oproti studiovým albům, ale všechno sedělo a některé bicí kousky tím výrazně vylepšil. A Steve jako vždycky běhal prsty po hmatníku jako šílený, běhal samozřejmě (ostatně jako i zbytek bandy) i po pódiu a dělal, že diváky střílí basou. Shrnul bych to jako výbornou performanci, ale to je pro Iron Maiden prostě standard.
Atmosféru dotvářelo perfektní nasvícení a pyrotechnika – moment, kdy Bruce „vyvolával“ plameny z ohnivých trysek pomocí svého mikrofonu se mi vryl do paměti velmi hluboko. A téměř každý emotivní moment doprovázel tu výbuch, tu sprška jisker.
Celkově se mi koncert líbil o mnohem více, než onen ze Sonisphere v roce 2011, velkou měrou dáno setlistem, ale i atmosféra byla zkrátka mnohem autentičtější a hustší. Nemohu říci žádnou zásadní výtku, a i onen liják připadal fandům při dovádění jako lehká sprška.
Pochvala patří i pořadateli, Live Nation, za dobré zvládnutí onoho rozmaru počasí a celkovou přípravu, kde jsem si nevšiml jediného zádrhelu.
Setlist byl následující:
Moonchild, Can I Play with Madness, The Prisoner, 2 Minutes to Midnight, Afraid to Shoot Strangers, The Trooper, The Number of the Beast, Phantom of the Opera, Run to the Hills, Wasted Years, Seventh Son of a Seventh Son, The Clairvoyant, Fear of the Dark, Iron Maiden, Encore, Churchill's Speech, Aces High, The Evil That Men Do, Running Free
Nejnovější komentáře
Pro přidání komenáře se musíte nejprve přihlásit nebo registrovat.