Přejít na menu Přejít na obsah

Méně známá díla třiaosmdesátiletého Johna Williamse


V neděli osmého února oslavil své třiaosmdesáté narozeniny legendární hudební skladatel John Towner Williams. Jeho nezaměnitelná hudební tvorba obsahuje jedny z nejslavnějších hudebních filmových motivů počínaje Star Wars, přes Indiana Jonese až po Harryho Pottera. Svých největších úspěchů dosahoval právě s těmito skladbami a to především během sedmdesátých a osmdesátých let. Během několika posledních let spolupracoval především se Stevenem Spielbergem a filmové hudbě se už příliš nevěnuje. Pojďme si teď připomenout alespoň pětici těch méně známých soundtracků, které stojí ve stínu těch nejznámějších. Který máte rádi vy?

Jaws (1975)

Tím prvním opravdu velkým úspěchem, který Williamsovi otevřel dveře k přátelství se Spielbergem, byla práce na soundtracku pro Čelisti. Nervy drásající hudba dokonale doplňuje těla drásajícího žraloka, který se vydal na lov k malému pobřežnímu městečku a může tak začít boj o přežití. Nutno říct, že po Oscarovi za adaptovanou hudbu pro Šumaře na střeše v roce 1972, byl Oscar za Čelisti prvním za původní hudební doprovod.

The Witches of Eastwick (1987)

Po zvukovém doprovodu pro Indiana Jonese, Star Wars a jejich pokračování, se Williams pustil do méně výpravné hudby, za kterou si i tak vysloužil nominaci na Oscara. Komedie Čarodějky z Eastwicku možná nepatří mezi nejúspěšnější filmy v historii, ale výborný Williamsův soundtrack dokázal doplnit neméně skvělého Jacka Nicholsona hrajícího ďábla. Dramatická hudba navíc této komedii svědčí daleko víc, než případná odlehčená hudba.

Schindler's List (1993)

V případě Schindlerova seznamu musí Williamsova depresivní smyčcová hudba konkurovat několika vynikajícím hereckým představením na plátně a při troše nadsázky se dá prohlásit, že stoji v pozadí za dominující dvojice Liam Neeson a Ralph Fiennes. Jak už se ale stalo zvykem, spolupráce se Spielbergem vynesla Johnu Williamsovi v pořadí již pátého Oscara. Za zmínku také stojí, že to není první zkušenost s židovskou tématikou při skládání hudby. Tou první byla již zmiňovaná adaptace hudby pro muzikál Šumař na střeše.

Catch Me If You Can (2002)

Další Spielberg, další nominace na Oscara za původní hudbu. Odlehčený tón celého filmu o životě Franka W. Abagnalea jen umocňuje Williamsova výborná hudba a především ústřední hudební téma. V případě filmu Chyť mě, když to dokážeš se jedná už o dvacátou spolupráci dvojice Williams – Spielberg a je rozhodně příjemné sledovat, respektive poslouchat, Williamsova génia i při jiné než vážné tvorbě, která se věnuje většinu své kariéry.

The Book Thief (2013)

Zatím poslední Williamsův filmový soundtrack patří filmu Briana Percivala Zlodějka knih. Williams se v něm vrací nejen k nominaci na Oscara, ale také k tvorbě vážněji myšlené hudby a především je to jeho další hudební doprovod pro filmy s tématikou druhé světové války, které z části souvisí si s židovskou tématikou, která se nenápadně prolíná Williamsovým hudebním životem.

 

Zpět na články »

Nejnovější komentáře

Pro přidání komenáře se musíte nejprve přihlásit nebo registrovat.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace