Přejít na menu Přejít na obsah

Kdo je DJ a co je djing - Kdo je mistr a kdo pouštěč ?


DJ by měl dokázat odhadnout situaci na párty, na které vystupuje. Přizpůsobit se dané atmosféře, potřebám tanečníků a mít cit pro danný okamžik. To vše a mnohem víc, je základem jeho úspěchu.

Každý snad někdy zaslechl pojem DJ (dýdžej), ale už ne každý dokáže bezpečně definovat, co se pod tímto názvem skutečně skrývá. Pro většinu nezasvěcených je tímto pojmem označován bez rozdílů člověk stojící na pódiu v Kulturním domě, kde je právě v plném proudu místní DISCO show, stejně jako ten, který se prezentuje na Main stage prestižních akcí se zaměřením na elektronickou muziku. 

Zčásti by se toto tvrzení dalo uznat jako pravdivé, nicméně zasvěcení vědí, že rozdíl mezi DJem a klasickým "pouštěčem" je dost zásadní a zdaleka se jejich výkony nedají hodnotit jako shodné. Smutným faktem dnešní doby je bohužel realita, která je taková, že spousta dnešních DJs, kteří se pohybují ve vodách elektonické hudby, by se dala též definovat jako "pouštěč z kulturáku". K názvu DJ se váže pojem djing, což je právě pojem, který ve vodách taneční scény představuje práci s technikou a mixem jako takovým. Tady nastává zásadní rozdíl mezi výše zmíněnými. 

Diskotékový DJ je modelem baviče široké veřejnosti, který sází hit za hitem na přání návštěvníků. Nemá vyhrazené žádné zaměření, prostě pouští, co se mu řekne, a to bez ohledu na to, zda zrovna hraje rock, pop nebo ploužáky. O technice mixu tady nemůže být řeč ani omylem, jelikož převážně většinou vůbec žádná neni a v produkci se vyskytují hluchá místa (prostor pro mluvené slovo DJe). V daném prostředí to nevadí, naopak DISCO prostředí je na těchto faktech postaveno. 

DJ věnující se elektronické taneční muzice by měl být úplně jiný LEVEL. Jeho úkolem je sestavit ze stylově shodných nebo podobných tracků (skladeb) tzv. set, jehož délka zpravidla bývá 60-120 minut. Tyto skladby do sebe lepí tak, aby v lepším případě dokázaly po nějaký čas hrát spolu, a vytvářely tak pestřejší zvukové prostředí. Druhým způsobem je rychlý mix, kdy skladby přecházejí do sebe během několika sekund, ale jejich přechod by neměl být znatelný. Neměl by narušit vytvořenou harmonii, popřípadě by to nemělo být lidmi zpozorováno. 

Existují profesionálové, kteří tyto základy mají v malíčku a mají prostor pro další nespočet experimentů, kterými mohou svůj set okořenit. Tito matadoři jsou dnes bohužel stále častěji vytěsňováni pouštěči se zvučnými jmény, jejichž kvality zdaleka nejsou srovnatelné, ba naopak se spíše přibližují kulturákovým praktikám. Opravdových DJských profíků je pomálu, a to je jeden ze smutných faktů této doby, která upřednostňuje celebrity před skutečnými mistry svého řemesla. Přitom existují machři kteří, dokáží kombinovat své umění např. s živými kapelami nebo i orchestry, jako to třeba dokázal Paul van Dyk a nebo náš top DJ Michael Burian.

Zpět na články »

Nejnovější komentáře

Pro přidání komenáře se musíte nejprve přihlásit nebo registrovat.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace