Přejít na menu Přejít na obsah

Loom - dobrodružství za zvuků Labutího jezera


Pojďte blíž, pohodlně se usaďte, povím vám pohádku o tkalcích, labutích a Smrti. Zhruba pomocí těchto tří slov by se dala velice hrubě vystihnout podstata celého příběhu magické adventury z roku 1990 nazvané Loom. V češtině se jedná o tkalcovský stav a více méně se kolem celého tohoto motivu točí i celá hra. Co jsem si ale z této hry už v dětství odnesl, mimo překrásné pixelové grafiky byl, především soundtrack.

Originální verze soundtracku podporující pouze základní zvukové karty, byla později pro CD verzi nahrazena MIDI verzí, kterou má na svědomí skladatel hudby pro počítačové hry George Sanger, známý též jako The Fat Boy. Kromě Loomu se ozvučil ještě také známé hry jako Maniac Mansion, Wing Commander nebo vdechnul život Ultima Underwold. Za zmínku ještě rozhodně stojí, že prapůvodní disketová verze hry měla u sebe přiloženou kazetu s vyprávěným příběhem, který uvozuje dění ve hře.

V Loomu sledujete příběh chlapce Bobbina, jehož matka si zahrávala s mohutným tkalcovským stavem a byla za to přeměněna v labuť. Podobný osud pak potkává také Bobbinovu opatrovnici, přičemž tentokrát už Bobbin celému rituálu přihlíží a je tak svědkem i toho, že se labutě stávají ze všech zbývajících členů tohoto kdysi majestátního cechu. Jako úvod do hry by to mohlo pro začátek stačit. Pozorní z vás si patrně všimli velice často se opakujícího slova labuť. Není to náhoda, protože celý soundtrack jsou buď přímo převzaté, nebo částečně upravené, motivy z veleslavného baletu Labutí jezero od ruského hudebního skladatele Petra Iljiče Tchaikovského.

V rámci hry pak soundtrack pracuje s několika základnímu hudebními motivy věnovaným jednotlivým cechům, na které ve hře narazíte. Při prvním setkání s vaším vlastním cechem tkalců se můžete těšit až na zlověstnou hudbu pomalovávající celou atmosféru ve vašem táboře. Dalším cechem jsou pak sklenáři s překrásného zeleného města tvořeného obrovskými zelenými kopulemi. Tam můžete narazit na MIDI verzi jedné z nejznámějších částí Tchaikovského baletu – Dance of Little Swans. Opravdu úžasný kousek i v této podobě. Dalším cechem jsou pastevci, pro které je zvolené poklidnější a mírumilovnější hudební téma. A nebyla by to pohádka, aby pastevci s ovečkami neměli problém s drakem. To, jak ho musí hrdina vyřešit, ale neprozradím – to se musí vidět.

Poslední dva cechy reprezentují kováři a kněží. Pro kováře si těžko lze představit něco vhodnějšího než úderný hudební motiv provázený velice častými údery činelů reprezentujících rány kladiva rozehřáté železo. K celému městu v podobě obrovské černé kovadlina to dokonale pasuje. Pro cech kněží je pak zvolena lehce ponurá hudba, která dokonale odráží celý děj a v určité fázi pak dokonale graduje k velkému finále. Poslední část soundtracku se pak dělí na části Pattern a Chaos, což samo o sobě nic neřekne, ale pro jejich ústřední motiv je využita druhá nejznámější část Labutího jezera dohledatelná pod názvem Scene.

Loom je jedna z her, na které do dnes nostalgicky vzpomínám. V šesti letech si z ní člověk pravda moc neodnese už jenom kvůli jazykové bariéře, ale hudba, a vzpomínky na ni, přetrvávají.

Zpět na články »

Nejnovější komentáře

Pro přidání komenáře se musíte nejprve přihlásit nebo registrovat.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace