Přejít na menu Přejít na obsah

Projevy úcty aneb Rockové a metalové covery #1


Že je metal jenom o uctívání Satana, chození v černém a podobných věcech, které vídáte v televizi ve špatně natočených dokumentech o metalových a rockových nadšencích? Chyba lávky. Láska k hudbě a smysl pro humor jsou pro velké množství hudebníků napříč žánry dost zásadním rysem a jako jeden z jeho projevů se dá považovat natáčení cover verzí. Některé jsou brány jako vzdávání holdu svým kolegům, ale v jiných případech jde o čistou zábavu. Zvlášť, pokud se rozhodnete začít předělávat písničky z jiných, a o dost „měkčích“, žánrů.

Ozzy Osbourne – Stayin‘ Alive

All aboard the Disco Train! Parafráze na klasickou Ozzyho písničku Crazy Train zaznívá hned na začátku předělávky diskotékového hitu ze sedmdesátých let v podání notoricky známého tria Bee Gees. Písnička se stala slavnou díky Horečce sobotní noci, na jejímž soundtracku se objevila v roce 1977. Že se ale nejedná jen tak o nějakou diskoskladbu dokazuje i fakt, že se v magazínu Rolling Stone umístila na 189. místě v žebříčku pěti set nejlepších skladeb vůbec. Cover verzí se samozřejmě od konce sedmdesátých let objevil bezpočet, ale kdo by dokázal říct ne Ozzymu.

Mötley Crüe  - Jailhouse Rock

Tentokrát se vydáme ještě hlouběji do historie a to o dvacet let. V roce 1957 totiž vychází skladba s názvem Jailhouse Rock napsaná dvojicí Jerry Leiber a Mike Stoller, která proslavila Elvise Presleyho a objevila v témže roce jako součást filmu Jailhouse Rock. Podobně jako v případě Bee Gees, i Jailhouse rock je velice vyhledávanou skladbou pro cover verze – můžeme jmenovat například ZZ Top, Twisted Sister, kmotru punku v US Patti Smith nebo legendární Queen. A pokud jde o časopis Rolling Stone, Jailhouse rock se vyšplhal až na sedmašedesáté místo.

Judas Priest – Johnny B. Goode

Jenom rok po Elvisově hitu se objevila další klasická rock & rollová pecka. Tentokrát se o ni postaral Chuck Berry. Americký zpěvák, kytarista, zpěvák a písničkář patřil k průkopníkům žánru. Ať už jde o zařazení kytarových sól nebo propojení s bluesem, byl tento rodák ze St. Louis jedním z těch, kteří utvářeli budoucí podobu rock & rollu. Stejně jako v případě předchozích dvou cover verzí, i tenhle našel svoje místo ve filmu (Návrat do budoucnosti) a byl předělán bezpočtem dalších umělců od Aerosmith přes Sex Pistols až po The Who. V roce 2010 pak Johnnyho zařazil magazín Rolling Stone na sedmé místo svého žebříčku nejlepších skladeb všech dob.

Fr33ZZinG – Blue

Že se dá dělat muzika různě, ukazuje i někdo říkající si Freezing, který se rozhodl trošku přitvrdit při převodu další popové seznace, která na konci devadesátých let zasáhla většinu Evropy. Ti z nás, kteří v té době vyrůstali, měli možnost narazit na tuto písničku prakticky všude. Obzvlášť originální byl pak videoklip plný modrých ufounů, který už dnes působí víc než komicky. Ať už je to jak chce, byla to patrně jediný úspěšný pokus o proražení na hudební scéně, který se tvůrcům z italské kapely Eiffel 65 podařil. Po albu Europop totiž následovaly pouze dvě další alba, z nichž poslední vyšlo v roce 2003.

Piráti z Karibiku

Když v roce 2003 vpluli piráti v čele s Johnny Deppem do kin, bylo prakticky postaráno o nekonečnou sérii, která ještě ani po deseti letech nenabírá konce a udržuje kurz zaměřený na další a další velké filmy, které mají vydělat ještě větší peníze. Jedním ze základních pilířů každého dobrého filmu je ale kvalitní soundtrack, o který se v tomto případě postaral německý skladatel Klaus Badelt (mimo jiné třeba Equilibrum nebo Catwoman). Ústřední hudební motiv se stal velice populárním, chytlavým a díky melodičnosti i snadno předělaným do metalové podoby. Však posuďte sami a vyberte si z nepřeberného množství cover verzí tu svoji.

Zpět na články »

Nejnovější komentáře

Pro přidání komenáře se musíte nejprve přihlásit nebo registrovat.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace