Přejít na menu Přejít na obsah

Rockové a metalové covery - tentokrát z mrazivého Finska #3


V minulém díle našeho seriálu o metalových coverech známých písniček jsme se hlavně ze začátku věnovali Německým kapelám. Tentokrát navštívíme chladný sever, konkrétně Finsko, ze kterého pochází všechny dnešní kapely, na jejichž verze populárních písniček se dnes podíváme. Některé je potřeba brát s dostatečnou rezervou, jiné jsou opravdovým vyjádřením pocty. Že neuhodnete, která je která?

Northern Kings – Take On Me

Když seveřané předělávají seveřany. I tak by se dalo mluvit o tvrdší verzi z dílny finské „superkapely“ Nothern Kings, která se rozhodla pro předělávku norské synthpopového tria A-ha. Tato velice známá písnička se objevila na debutovém albu A-ha s názvem Hunting High and Low v roce 1985 a už v originále byl kombinací různorodých instrumentů se synthpopem, který je z části možný slyšet i v poněkud tvrdší verzi. Postupně si pak single Také On Me našel cestu na vrcholky hitparád a to mimo jiné i díky klipu režírovanému Stevem Barronem, který měl úspěch v tehdejší MTV. Díky chytlavé melodii se od roku 1985 objevuje v různých formách v repertoáru nejrůznějších hudebníku, stejně jako je možné na ni narazit ve filmech a televizi.

Childen of Bodom - Oops! I Did It Again

Nezmínit se ve výčtu metalových coverů o popové princezničce Britney Spears by bylo velkým prohřeškem proti přírodě. Možná stejně velkým, jakým je samotná Britney. Oops!... I Did It Again je singl z jejího druhého alba (2000) a věřte nebo ne, skladba byla nominována o rok později i na Grammy za nejlepší ženskou popovou píseň. Do dnes je to jedna z písniček, kterou si s Britney Spears spojuje valná většina hudebních kritiků, fanoušků a odpůrců. Jedna z nejúspěšnějších finských kapel se rozhodla pojmout písničku po svém a při tom ale nechali do jejich verze místy prostupovat originál.  Co se tedy stane, když se popové senzace ujme parta finských metalistů, jejichž melodic death metalová tvorba je té popové na hony vzdálená? Můžete sami posoudit, jak si Alexi Laiho se svou kapelou, s předělávkou poměrně nezajímavého popu poradil.

Apocalyptica – Hall of the Mountain King

Pokud je řeč o finských kapelách, je téměř povinností zmínit Apocalypticu, která se na scénu uvedla díky předělávkám písniček od kapel jako Metallica nebo Sepultura, hraným na cello. Dvacet let aktivního cello metalu, jak se podžánru říká, si samozřejmě vyžádalo i koketování s jinými umělci. Jedním z takových je i norský hudební skladatel Edvard Grieg, který žil v druhé polovině devatenáctého století. Jeho jméno není ani zdaleka tak známé jako jeho melodie, na které můžete narazit v bezpočtu filmů. In the Hall of the Mountain King, jak zní originální překlad názvu skladby, složil Grieg pro hru Henrika Ibsena Peer Gynt. A jak jinak než pomocí cello metalu chcete předělat vážnou hudbu.

Nightwish – High Hopes

Možná trošku jinou předělávkou je pak v tomto výčtu verze světové klasiky z dílny britské kapely Pink Floyd. Naštěstí pro jejich milovníky se v žádném případě nejedná o pop, ale i tak si v seznamu předělaných verzí zaslouží plnohodnotné místo její o něco tvrdší verze. High Hopes je poslední skladba ze zatím posledního alba, která kapela v roce 1994 vydala. Ať už se necháte unášet hudbou, texty nebo dokonalým videoklipem, High Hopes jsou hudebním veledílem. Může se zdát divné, že Nightwish, kapela kterou proslavila vokalistka Tarja Turunen, si vybrala pro cover verzi skladbu s mužským vokálem. Stejně jako v případě výše zmíněných Northern Kings, se i tady ujal zpěvu Marco Hietala, a Nightwish nabízí více než úctyhodný cover nadčasového díla. A především silný vokál dává High Hopes nezvyklý náboj. Je to jedna z písniček, které buď milujete, nebo nenávidíte.

John Williams – Imperial March

Imperial March, nebo též Darth Vader’s Theme, je hudební téma z dílny amerického hudebního skladatele Johna Williamse, které Williams složil pro Star Wars V: Impérium vrací úder. Hudební motiv se samozřejmě objevuje téměř ve všech filmech, ale i tak se stal jakýmsi synonymem pro celý fiktivní vesmír. Premiéru si tato symfonická skladba odbyla v dubnu roku 1980 v Bostonu a od té doby je hojně využívána. Za zmínku stojí například verze holandské kapely Epica nebo využívání v seriálech jako Simpsonovi nebo Teorie velkého třesku. Podobně jako v případě Pirátů z Karibiku, i tady si můžete vybrat z nepřeberného množství metalových verzí. Já volím na samotný závěr dnešního dílu toto.

Zpět na články »

Nejnovější komentáře

Pro přidání komenáře se musíte nejprve přihlásit nebo registrovat.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace