Přejít na menu Přejít na obsah

Schlager je Schlager. Maite je Schlager, ale je jiná

19. 3. 2017

Pearl Novinky

O víkendu jsme navštívili drážďanský koncert Maite Kelly, zpěvačky, která má za sebou dlouholetou hudební kariéru, během které prošla několika etapami: působila v Kelly Family, jako sólová umělkyně se nyní věnuje stylu Schlager, nechala se výrazně hudebně ovlivnit vítězstvím v taneční soutěži známých osobností Let's Dance, ale známe ji i jako písničkářku s kytarou. O tom všem vypráví její současný program Sieben Leben für Dich - Die wunderbare Welt der Maite Kelly (Mám pro tebe sedm životů - Báječný svět Maite Kelly).

Německy zpívaná populární hudba je svým způsobem kapitola sama pro sebe. Najdeme v ní pochopitelně všechno od hiphopu po Rammstein. Nejvíc si ale asi vybavíme zábavnou "estrádoidní" muziku, v rámci žánru vcelku poctivě udělanou, ale bez hlubšího uměleckého cíle. Němci to nazývají Schlager (pozor, neplést s naší Šlágr TV). Líbivé melodické písničky o lásce, někdy trochu v lidovém stylu, šmrncnuté discem, muzika, na kterou si rádi zatancují, zazpívají, zatleskají, ale která si ani neklade za cíl sdělovat nějaké hluboké myšlenky či ohromovat brilantní hráčskou technikou. Má být jednoduše odpočinková a nijak se za to nestydí (vlastně proč, že).

V německy mluvících zemích je teď již pár let na vzestupu moderní forma Schlageru zpívaná mladými interprety. Vedle zasloužilých hvězd jako Andrea Berg či Hansi Hinterseer se objevuje mladá generace interpretů tohoto stylu: Helene Fischer, Florian Silbereisen, "lidový rocker" Andreas Gabalier, boyband Feuerherz či někdejší úspěšná účastnice talentové soutěže Beatrice Egli. Nedávno se k nim přidala překvapivě také Irka dlouhodobě žijící v Německu Maite Kelly, která slaví úspěchy u publika, jež má rádo Schlager, ale přece jen se od ostatních interpretů tohoto stylu něčím podstatně odlišuje, a to nejen svou národností a rodným jazykem anglickým.

Maite známe z legendární Kelly Family. Devět sourozenců, kteří v 90. letech dobyli Evropu svou folk-pop-rockovou muzikou a teď se vracejí ve velkém stylu, vyrostlo z folklorního podhoubí plus již v dětství sdíleli v televizních studiích šatnu se spoustou slavných popových hvězd - Udo Jürgens, Roland Kaiser a další. A právě v tomto televizním prostředí nasávali i nemálo ze stylu Schlager. Jejich hudební cesty se ovšem následně ubíraly úplně jinudy - někdo inklinoval více k rocku, někdo k jazzu, někdo se vrátil k irským folkovým kořenům. Maite si však smysl pro Schlager uchovala a po spolupráci se zmíněným Rolandem Kaiserem nyní tomto žánru zakotvila naplno.

Čím se tedy Maite liší od jiných zpěváků Schlageru? Především má výrazný smysl pro texty, psané slovo. Píše od dětství, neustále musela mít při sobě tužku a papír, skládala básničky, psala texty. Hity Roses Of Red a Every Baby, které nazpívala se svou rodinnou kapelou, napsala (hudbu i text) ve 12, resp. 13 letech. V dospělosti, jako maminka dvou dětí a třetího, které se mělo za chvíli narodit, napsala spolu se spisovatelkou Brittou Sabbag knížku pro děti Die kleine Hummel Bommel (Čmeláček Bommel), která je v současnosti nejúspěšnější evropskou knížkou pro děti. Její textařské služby využil i "německý Karel Gott" Roland Kaiser, ktery ji pak ke Schlageru definitivně nasměroval. Je tedy jasné, že pro takovou osobu je nemyslitelné zpívat plytké texty, stoprvní variaci na to, jak měl někdo někoho rád či někoho opustil.

Maite si všechny písně píše sama - to víme již z časů Kelly Family. Důležité však je, že na ně (a jejich kvalitu a autentičnost) odmítá rezignovat i u Schlageru, kde o texty obvykle opravdu nejde. Určitou hudební přímočarost a líbivost stylu vyvažují v jejím případě texty, které vždy mají určité poselství a odrážejí její život: v písni Es war noch nie so schön, so falsch zu liegen (Ještě nikdy nebylo tak krásné takhle se zmýlit) vzkazuje manželovi, jak ráda se v jeho případě mýlila (když se jí dvořil, odhadla ho nejdřív jako nečestného sukničkáře), vzkazuje nejstarší, čerstvě pubertální dceři, že chápe její myšlenky a pocity, protože před pětadvaceti lety procházela stejnými (píseň Wir haben uns - Máme jedna druhou), a i když píše "prostě o lásce", zní to neotřele.

Takto jsme ji zažili v půlce března v Alter Schlachthof v Drážďanech. Pro Čechy ideální místo k návštěvě zahraničního koncertu - dvě hodiny cesty z Prahy, kdo bydlí na hranicích, ujede jen kolem 50 km. Maitina show nese název Sieben Leben für Dich - Die wunderbare Welt der Maite Kelly (Mám pro tebe sedm životů - Báječný svět Maite Kelly). První část názvu naráží na Maitino aktuální album, "sedm životů" pak symbolizuje výběr písní z několika oblastí jejího života i hudební kariéry: dětství strávené mimo jiné i v televizních studiích a jejich zákulisí (kde například seděla na klíně slavné francouzské šansoniérce Mireille Mathieu, jak vyprávěla) a směs písní od těchto interpretů jako pocta jejich umění, dětství a dospívání jako členka Kelly Family, sólová zpěvačka v retro-jazzovo-tanečním stylu, kterému se věnovala po svém vítězství v taneční soutěži známých osobností Let's Dance (2011), současnost a písně ve stylu Schlager z nového alba, ale z téhož alba i balady. Ta nejpůsobivější (Die Liebe ist größer als das Leben - Láska je silnější než život) je věnována zesnulému otci, který pro ni znamenal nesmírně mnoho. Vychoval ji vlastně sám (matka jí zemřela, když jí byly pouhé dva roky), vždy ji v životě velmi podporoval, dodával jí sebevědomí. Stále jí velmi chybí.

Ale celý program není smutný ani náhodou. Maite zpívá snad jako ještě nikdy, prokazuje, že taneční soutěž nevyhrála náhodou - a vše prokládá svým bláznivým, někdy trochu sarkastickým humorem. Plynnou němčinou si utahuje ze všeho možného, nejvíc ze sebe včetně své plnoštíhlé postavy, zároveň se ale nebojí být sexy. Během večera vystřídá několik kostýmů, nejvíc jí sluší černý krajkový živůtek s červenou sukní a závěrečný černostříbrný kostým bohatě vykládaný flitry a kamínky, který si nechala na míru zhotovit v Dubaji od místního krejčího, když tam před pár měsíci trávila s rodinou dovolenou.

Hostem koncertu byli mladíci Feuerherz, objev současné schlagerové scény. Jejich hudba je spíše popová než čistě Schlager, dospívající fanynky byly ale nadšené (dlužno dodat, že kluci zpívat umí) a o pauze ještě šťastnější, když ukořistila nějaký ten autogram či foto se svým favoritem. Feuerherz také nastoupili na pódium s Maite v druhé části programu v písni Herzbeat. S tím blonďatá zpěvačka počítala, chlapci ji ovšem překvapili tím, že si na to dokonce oblékli tmavomodrá trička s logem této písně, která si návštěvníci mohli také zakoupit v merchandise stánku.

Schlager jako žánr má své příznivce i odpůrce. Někteří ho pro jeho jednoduchost a čistě zábavný účel nemůžou ani slyšet, jiní si při něm skvěle vyčistí hlavu. Taková byla i show Maite - pro některé její pravověrné fanoušky z kellyovských dob není její nový styl zrovna nadšením, naopak oslovila jiné publikum, starší nad 40 let, které kellyovská hudba nikdy nezajímala. Tak či tak, ať si každý najde to své a jde na koncert tam, kde tuší, že ho to bude bavit.

Zpět na články »

Nejnovější komentáře

Pro přidání komenáře se musíte nejprve přihlásit nebo registrovat.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace